Abstract:
In the new economy which reflects the rapid changes in information technologies and the dynamics introduced by globalisation, many companies conduct their business through information and communication technologies. The leaders of these companies benefit from electronical channels in social interaction process. In this study the characteristics and behaviours that are considered important by leaders who use electronical channels in leadership process (e-leader) and who don't use electronical channels in leadership process (traditional leader) are examined. The findings indicate that e-leaders attach more importance to leadership characteristics, behaviours, and skills such as self-confidence, creativity, empathy, risk taking, flexibility, global mindset, share of information, and vision creation. Bilgi teknolojilerinde meydana gelen hızlı degisimleri ve küresellesmenin ortaya çıkardıgı dinamikleri yansıtan yeni ekonomik ortamda birçok isletme bilgi ve iletisim teknolojileri aracılıgı ile faaliyetlerini yerine getirmektedir. Bu isletmelerin liderleri ise sosyal etkilesim sürecinde elektronik kanallardan yararlanmaktadır. Bu çalısmada liderlik sürecinde elektronik kanallardan yararlanan liderlerle (e-lider) liderlik sürecinde elektronik kanallardan yararlanmayan (geleneksel lider) liderlerin önem verdikleri liderlik özellikleri ve davranısları incelenmistir. Elde edilen bulgular e-liderlerin; öz güven, yaratıcılık, empati, risk alma, esneklik, küresel düsünce, bilgi paylasımı ve vizyon belirleme gibi liderlik özellik, davranıs ve becerilerine geleneksel liderlerden daha fazla önem verdiklerini göstermektedir.