Abstract:
In Turkey, observed socio-economic and cultural developments and increased urbanization rate and population growth has accelerated the evolution of retailing sector recently. In this study, retailing concept was discussed in terms of its definition and evolution in Turkey. Service quality evaluations of customers in DIY stores, which have been operating in Turkey since 1995, were also displayed. Data was collected from 600 customers shopping from two DIY stores in Istanbul by using quota sampling. t-test was applied to test the research hypothesis. Research results showed that stores trying to adopt "do it yourself" concept and introducing a new shopping style by offering different product categories to Turkish Consumers were not successful enough to meet customer expectations. Son yıllarda gözlenen sosyo-ekonomik ve kültürel degisim, hızlı nüfus artısı ve artan kentlesme oranı, perakendecilik sektörünün gelisimini de hızlandırmıstır. Bu çalısmada perakendecilik kavramı, tanımı ve ülkemizdeki gelisimi açısından ele alınmıstır. Ayrıca, ülkemizde 1995 yılından itibaren faaliyet göstermeye yapı marketlerle ilgili müsterilerin hizmet kalitesi degerlendirmeleri ortaya konmustur. Veriler, kota örneklemesi vasıtasıyla 7stanbul'da faaliyet gösteren iki yapı marketten alısveris yapan 600 kisiden toplanmıstır. Arastırma hipotezini test etmek amacıyla t-testi uygulanmıstır. Arastırma sonuçları, tüketiciler için yeni bir kavram olan "Kendin yap" anlayısını benimsetmeye çalısan ve farklı ürün kategorileriyle pazarda yer alarak yeni bir alısveris anlayısını Türk tüketicisi ile tanıstıran yapı marketlerin müsterilerinin beklentilerini karsılayamadıgını göstermistir