Abstract:
Kamu sektörünü ele alan ve bu sektörde sunulan mal ve hizmetler için tahsis edilen harcama bütçelerinin aşırılığına ve dolayısıyla kamu sektöründe etkin olamayan bir üretimin gerçekleştiğine dikkati çeken ‘Kamu Tercihi' kuramına günümüz batı literatüründeki bütçe analizlerinde sıkça başvurulmaktadır. Bu kuram bütçe karar mekanizmalarından kamusal mal ve hizmetlerin üreticisi olarak tanıtılan bürokratların bütçe görüşmelerinde sahip oldukları teknik bilgi üstünlüğüne dayanarak kendi bütçe tercihlerini, kamusal mal ve hizmetlerin alıcısı ve aynı zamanda sponsoru olan politikacılar üzerine empoze ettiklerini ve dolayısıyla kamu sektöründe savurganlığa neden olduklarını savunmaktadır.Bu çalışma, Kamu Tercihi kuramınca ileri sürülen temel varsayımların ülkemizde kamu kesiminde, özellikle belediyelerde, ampirik bir analizini yapmaktadır. Muhtelif belediyelerde 216 Daire Başkan ve Şube Müdürleri ile yapılan bir ankete dayanan bu çalışma, elde edilen verileri istatistiksel yöntemlerle (Tanımlayıcı ve Çapraz Diyagramla) analiz etmektedir.