DSpace Repository

çocukluk otizmini derecelendirme ölçeği türkçe formu geçerlik ve güvenirlik çalışması

Show simple item record

dc.contributor.author İncekaş, Seçil
dc.date.accessioned 2015-11-27T16:33:52Z NULL
dc.date.available 2015-11-27T16:33:52Z NULL
dc.date.issued 2009
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/13134 NULL
dc.description.abstract Çocukluk Otizmini Derecelendirme Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması: Dr. Seçil İncekaş Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı A.D, Narlıdere, 35340, İnciraltı İzmir. e-mail: secilincekas@yahoo.com. Amaç: Yaygın gelişimsel bozuklukların değerlendirilmesinde pek çok tanısal araç kullanılmaktadır. Çocukluk Otizmini Derecelendirme Ölçeği (ÇODÖ: The Childhood Autism Rating Scale [CARS] ), otizm tanısını koymak ve otizm sendromu olmayan gelişimsel olarak engelli çocuklar ile otizmi olan çocukları ayırt etmek amacı ile geliştirilmişÃ¦ 15 maddeden oluşan geçerli ve güvenilir bir ölçektir. Yaygın gelişimsel bozuklukların tanısında ve taranmasında yaygın olarak kullanılır. Ülkemizde ölçeğin çeviri ve tekrar çeviri çalışmalarını yaparak Türkçe formunu elde eden Sucuoğlu ve arkadaşları, iç tutarlılık ve madde analizi yöntemleri ile ölçeğin geçerlik ve güvenirliğini değerlendirmiştir. Bu çalışmanın amacı, Sucuoğlu ve arkadaşları tarafından iç tutarlılık, kapsam geçerliliği ve örneklem grubunun uç grupları için ayırt ediciliği incelenen Çocukluk Otizmi Derecelendime Ölçeği'nin geçerlik ve güvenirlik analizini genişletmektir. Bu amaç doğrultusunda daha büyük bir örneklem grubunda değerlendirmeciler arası güvenirlik, test-tekrar test tutarlılığına bakılmış ve ölçeğin Otizm Davranış Kontrol Listesi (ABC) ve Klinik Global İzlenim (CGI) ile karşılaştırılması yapılmıştır. Yöntem: Çalışma 4-18 yaş arasında, DSM IV TR ölçütlerine göre yaygın gelişimsel bozukluk (YGB) tanısını karşılayan 48, zihinsel özürlülük (ZÖ) tanısını karşılayan 48 çocuk ve ergenden oluşan, toplam 96 kişilik bir örneklem ile yapıldı. YGB hastalarına sosyodemografik veri formu, Çocukluk Otizmini Derecelendirme Ölçeği, Otizm Davranış Kontrol Listesi (ABC), Klinik Global İzlenim (CGI)æ kontrol grubuna ise sosyodemografik veri formu, Çocukluk Otizmini Derecelendirme Ölçeği ve Otizm Davranış Kontrol Listesi (ABC) uygulandı. Değerlendirmeler aynı görüşmenin video kaydı kullanılarak iki bağımsız klinisyen tarafından yapıldı. Test-tekrar test ölçümü için 48 Yaygın Gelişimsel Bozukluk olgusu aynı klinisyen tarafından 60±10 gün ara ile değerlendirildi. Bulgular: Çalışmamızda elde ettiğimiz bulgular ÇODÖ'nün geçerli ve güvenilir olduğu konusunda açık kanıtlar sağlamıştır. Güvenirlik bulguları incelendiğinde Cronbach alfa katsayısı 0,95 olarak bulundu. Genellenebilirliği destekleyen Gruplar arası korelasyon katsayısı (Intraclass correlation coefficients-ICCs) değeri 0,96 bulundu. Değerlendirmeciler arası güvenirlik ölçümü amacıyla 46 YGB olgusu iki bağımsız klinisyen tarafından bağımsız olarak değerlendirildi, korelasyon katsayısı 0.98 olarak bulundu. Test-tekrar test tutarlılığı ölçümü amacı ile 48 çocuk aynı klinisyen tarafından 60±10 gün ara ile değerlendirildi, korelasyon katsayısı 0.98 olarak bulundu. Geçerlik kapsamı içinde, yapı geçerliği, ölçüt geçerliği ve ayırt edici geçerlik incelendi. Yapı geçerliğinin değerlendirilmesi amacı ile yapılan faktör analizinde, zihinsel işlevlerdeki tutarlılığı inceleyen 14. madde dışında tüm ölçek maddelerinin anlamlı düzeyde birbirleri ile korelasyon gösterdikleri saptandı. Ölçüt geçerliğinin değerlendirilmesi amacı ile, ÇODÖ toplam puanları CGI puanı ve ABC toplam puanı ile karşılaştırıldı, korelasyon katsayıları sırası ile 0,873 ve 0,567 bulundu. Ölçeğin otizmi olan ve olmayan zihinsel özürlü (ZÖ) grup arasında iyi derecede ayırt ediciliğinin olduğu (p Sonuç: Çocukluk Otizmini Değerlendirme Ölçeği standardize ölçüm aracı özelliklerini taşımaktadır. Çocukluk Otizmini Değerlendirme Ölçeğinin yaygın gelişimsel bozukluklar alanında yapılan çalışmalara ve klinik uygulamaya katkıda bulunacağı düşünülmektedir. Anahtar Sözcükler: Otizm, Yaygın Gelişimsel Bozukluk, Çocukluk Otizmini Değerlendirme Ölçeği Objective: There are many diagnostic instruments used in the assessment of the pervasive developmental disorders. The Childhood Autism Rating Scale (CARS) is a valid and reliable scale that consists of 15 items which is used to diagnose autism and to differentiate children that have developmental handicaps who do not happen to have autistic syndrome from the ones that have autism. It is commonly used in the diagnosis and the screening of pervasive developmental disorders. In our country, by making the translation and the retranslation of the scale to form the Turkish version, Sucuoglu and colleagues have evaluated the validity and the reliability of the scale using internal consistency (?) and item analysis (?) methods. The aim of this study is to widen the validity and the reliability analysis of The Childhood Autism Rating Scale of which its internal consistency, content validity (?) and discriminative quality for the end groups in the sample were already assessed by Sucuoglu and colleagues. As for this reason, the reliability, test- retest consistency, the comparison of the scale with Autism Behavioural Checklist ( ABC) and Clinical Global Impression ( CGI) is carried out between the evaluators in a much larger sample size. Method: The study is carried out with a sample that consists of 96 children and adolescents in total aged between 4-18 yrs old, of which 48 diagnosed with pervasive developmental disorder(PDD) and 48 diagnosed with mental retardation (MR) according to the DSM-IV TR criteria.While the sociodemographic data form, The Childhood Autism Rating Scale, Autism Behavioral Checklist (ABC) and Clinical Global Impression (CGI) were applied to the PDD cases, the sociodemographic data form, The Childhood Autism Rating Scale and Autism Behavioral Checklist (ABC) were administered to the control group. Evaluations were performed by two independent clinicians using the video records of the same interview. As for the test-retest measurement, 48 Pervasive Developmental Disorder cases were evaluated by the same clinician in 60+/- 10 day intervals. Results: The findings within our study reflect definite evidences for the validity and the reliability of CARS. When the reliability results are examined, the Cronbach alpha coefficient was found to be 0.95. The intraclass correlation coefficient value that supports generalizability was found to be 0.96. 46 PDD cases were evaluated independently by two independent clinicians for the measurement of reliability among the evaluators, and the correlation coefficient was found to be 0.98. To measure the test-retest consistency, 48 children were evaluated by the same clinician within 60+/-10 day intervals and the correlation coefficient was found to be 0.98. Within the validity scope, construction validity (?), measurement validity (?) and discriminative validity (?) were examined. In the factor analysis that was made to assess construction validity, all items of the scale were correlated with each other significantly, except the 14th item that questioned the consistency of mental functions. To assess the measurement validity, CARS total scores were compared to the CGI scores and ABC total scoresæ the correlation coefficients for each one were found to be 0,873 and 0,567, respectively. The scale was shown to have a good degree of discrimination (p Conclusion: The Childhood Autism Rating Scale carries the qualities of a standardized measurement instrument. It is considered that the Childhood Autism Rating Scale may contribute to the reasearches carried out in the pervasive developmental disorder field as well as to the clinical practice. Keywords: Autism, Pervasive Developmental Disorder, Childhood Autism Rating Scale en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi en_US
dc.subject Otizm=Autism en_US
dc.title çocukluk otizmini derecelendirme ölçeği türkçe formu geçerlik ve güvenirlik çalışması en_US
dc.title.alternative The Study for The Validity and The Reliability Of The Childhood Autism Rating Scale- Turkish Version en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account