Abstract:
Pazarlama, yönetim ve stratejik yönetim yazınında vurgulandığı üzere pazar yönlü - öğrenme yönlü olma ve yenilikçilik bir arada işletme performansına önemli etkileri olan değişkenler olarak kabul görmektedirler. Bu çalışmada da lojistik sektöründe söz konusu değişkenler arası ilişkiler ve performans üzerindeki etkilerinin araştırılması amaçlanmıştır. Lojistik sektöründe çeşitleme/üçleme (triangulation) yaklaşımı ile tasarlanmış olan araştırmada nitel ve nicel araştırma yöntemleri birarada kullanılmıştır. Çalışmada öncelikle yazın taramasına dayalı olarak "pazar yönlü-öğrenme yönlü olma ve yenilikçilik" değişkenlerinin ayrı ayrı performans üzerindeki etkileri incelenmiştir. Kuramsal kısımda gerçekleştirilmiş olan ikincil verilerin incelenmesinin ardından, lojistik sektörü yöneticileri ile gerçekleştirilen görüşmeler içerik analizi ile, anket tekniğinden yararlanılarak sektör yöneticilerinden toplanan veriler ise yapısal eşitlik modellemesi aracılığı ile çözümlenerek araştırmanın hipotezleri test edilmiştir. Kuramsal tarama ve araştırmanın ardından değişkenler arasındaki nedensellik sorgulaması yapılmış, çalışmanın sonucunda Türkiye'de lojistik sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin pazar yönlü, öğrenme yönlü ve yenilikçi anlayışa sahip oldukları ve performans artımı için bu değişkenlerin bir arada önemli bir katkı sağladığı yönünde çıkarımda bulunulmuştur. As it is emphasized in marketing, management, and strategic management literature, "market orientation", "learning orientation", and "innovativeness" are regarded together as having a significant impact on a firms' performance. The objective of this study is to find out the interrelationships of these variables and their impacts on performance in the logistics sector. The study was designed for logistics sector using the triangulation approach and both qualitative and quantitative research methods were used together (mixed method). In the theoretical section literature review on individual effects of market orientation, learning orientation, and innovativeness on performance were examined. Later data collected from the logistics sector managers by interviews were analyzed, by using a content analyse technique and data collected through questionnaires were analyzed by using structural equation modelling, to test the hypotheses of the study. After a comparing the theory and the research results, the causal relationships among the variables were examined. The research findings revealed that the firms in the logistics sector in Turkey are market oriented, learning oriented, and innovative and that all these variables are effective on performance enhancement.