Abstract:
Bu çalışmanın amacı, örgütlerin yaşamlarını sürdürmelerinde vazgeçilmez bir sistem olan iletişimin çalışanların iş tatmini üzerine etkisini araştırmaktır. Çalışma beş bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, iş tatmini hakkında genel bilgiler verilmiştir. İş tatmini kavramı ve tanımı, iş tatminini etkileyen içsel ve dışsal faktörler, iş tatmini teorileri ve iş tatmininin çalışan, yönetici ve örtgüt bazında yararları ile çalışmada belirlenen iş tatmini boyutları incelenmeye çalışılmıştır. İkinci bölümde, iletişim ile ilgili bilgiler verilmiştir. İletişim kavramının tanımı ve önemi, iş yaşamında iletişim, örgütlerde iletişim sürecinin elemanları, iletişimin işlevleri, örgütlerde iletişimin görevleri ve düzeyleri, örgütsel iletişim kanalları ve iletişim modelleri, örgütlerde iletişim biçimleri ile örgütlerde iletişimin iyileştirilmesi konuları açıklanmıştır. Üçüncü bölümde, araştırma ile ilgili genel bilgiler yanında araştırmanın yöntemi ve takip edilen aşamalar, araştırmanın örneklemi ve ölçüm araçları verilmiştir. Yine bu bölümde iletişim ile iş tatmini boyutları arasındaki ilişkiler hakkında genel bilgiler verilmiştir. İş tatmini boyutları olarak belirlenen yönetim politikası, çalışma arkadaşları, yönetici, işin niteliği, terfi ve kariyer boyutları ile iletişim arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Dördüncü bölümde, üretim ve hizmet sektöründe faaliyet gösteren altı örgüt üzerinde gerçekleştirilen ve üç bölümden oluşan bir araştırma yapılmıştır. Daha önce yapılan çalışmalardan yararlanılarak hazırlanan soru formunun birinci bölümünde, araştırmaya katılan örgütlerdeki çalışanlara ait elde edilen demografik özelliklere ilişkin bilgiler ile iletişim boyutları ile iş tatmini boyutları arasındaki ilişkiler incelenmeye çalışılmıştır. Yine bu bölümde yapılan t testi ve varyans analizi testi sonucunda farklılık arz eden demografik özellikler kontrol değişkeni olarak alınmış ve iletişim boyutlarının her bir iş tatmini boyutu üzerindeki etkileri incelenmeye çalışılmıştır. Beşinci bölümde ise araştırma sonucunda elde edilen verilere dayanılarak ulaşılan sonuçlar ile önerilere yer verilmiştir. Anahtar Kelimeler: İş Tatmini, İletişim, Örgüt The purpose of this study is to investigate the effects of job satisfaction of communication employees who have major importance to survive organizations. The study is established from five chapters. In the first chapter, it is given general knowledge about job satisfaction. The concept and definition of job satisfaction, internal and external factors which influence job satisfaction, job satisfaction theories, advantages of job satisfaction on employee, manager, organization and in the consequence of literature investigation, it is tried to investigate the dimensions of job satisfaction. In the second chapter, it is given knowledge about communication. The concept and definition of organizational communication, communication in work life, items of communication process, functions of communication, the mission and the level of communication in organization, organizational communication channels and communication models, sort of communication in organizations and the subjects about improving communication in organizations. In the third chapter, besides general knowledge about the investigation, method of investigation, followed processes, sample, measurement substances are given. In addition, it is given general information about the relationship between the dimensions of job satisfaction of employees and communication. It is investigated the relationship between "characteristic of work, manager, and management politics, coworkers, promotion and career" which are know as dimensions of job satisfaction and communication. In the fourth chapter, it is thought a survey that is established by three parts and is verified in six corporates which belongs to service and production sectors. It is investigated the relationship between dimensions of communication, dimensions of job satisfaction and demographic characteristic of employees in organization which joined to the first part of investigation prepared with the help of previous studies. In addition, by taking up differences of demographic characteristic that is resulted in the consequence of prepared t- test and one way ANOVA analyze as control factor, it is investigated the effects of dimensions of communication on each dimension of job satisfaction. In the fifth chapter, it is given a place to suggestion and reached results based upon data in the consequence of investigation. Key Words: Job Satisfaction, Communication, Organization