dc.description.abstract |
Don DeLillo romanları temel olarak çağdaş Amerika'daki toplumsal, politik ve kültürel bağlamı çeşitli ilgili kurumlara da atıfta bulunarak resmeder. Bu nedenle geç dönem kapitalizminin farklı veçheleriyle temsili onun yapıtlarının konu bakımından ayrılmaz bir parçasını oluşturur. DeLillo'nun 1980'lerden itibaren yazdığı romanlar üretim ve kültür endüstrileri özelinde somutlaşan kapitalist aygıtın işleyişini post-Fordcu toplumdaki iktidar yapılanması ve tahakküm tasarımı esaslarına vurgu yaparak gerçekçi bir şekilde yansıtır. Bu tezin temel amacı, DeLillo'nun The Names (1982), Mao II (1991), Underworld (1997) adlı romanlarında yansıtıldığı biçimiyle, iktidar yapıları paralelinde kültürel ve politik tahakküm oluşumunu incelemek ve bunun yanı sıra direniş örüntülerini irdelemektir. Bu birincil hedefe esas olarak hem kapitalizmin kültürel biçimlerinde hem de küresel sermaye ağlarında mevcut olan iktidar yapılanışını göz önünde bulundurmak suretiyle ulaşılacaktır. Bu çalışmanın bir diğer odağı da direniş örüntülerinin gücünü aydınlatmak amacıyla DeLillo romanlarındaki komplo ve paranoya dinamiklerini ortaya çıkarmaktır. DeLillo romanlarındaki paranoyak spekülasyon ve komplocu yorum politikalarının kullanımı mevcut toplumsal iktidarın uygulanışı ve yayılımında etkin olan yönetimsel mekanizmalar ile egemen kültürel direktiflerin değerlendirilmesi için eleştirel bir çerçeve sunar. Buna ek olarak, çeşitli Marksist kültürel ve toplumsal eleştiri kuramlarını da hesaba katmak suretiyle, bu tez çağdaş Amerikan toplumundaki farklı iktidar ve direniş stratejilerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Post-Marksist kuramlar bu bakımdan çağdaş toplumsal çatışmaları ve iktidar-direniş ilişkilerini konumlandırmakta faydalı bulunmuştur. Ayrıca bu çalışmadaki diğer önemli bir yaklaşım tarzı da post-Marksist eleştiri ile komplocu ve paranoyak düşünüşü birbirine eklemlemek yönündedir. Böylesi bir yöntem birbiri içine geçmiş iktidar ve direniş ilişiklerini irdelemeye katkısı bakımından DeLillo romanlarındaki "paranoya kültürü"nün incelenmesinde özelikle isabetli görülmektedir. Bu çalışma temelde DeLillo'nun romanlarında iktidar ve direniş örüntülerinin ağ biçiminde yapılandığını ve de geç kapitalist kültürel tahakküm mekanizmaları ile uluslararası iş ekonomisinin sivil toplum ve özerk birey aleyhine işlemekte olan esas komplonun gerçek failleri olduğunu savlamaktadır. Don DeLillo's canon of novels mainly portrays the social, political and cultural context in contemporary America with reference to various institutions. In consequence, representations of late capitalism, with its multifarious facets, have thematically been an integral part of his fiction. His novels, following from the 1980s, truly reflect the implementations of the capitalist apparatus, namely the production and culture industries, touching upon the organization of power and the design of hegemony in the post-Fordist society. The main purpose of this dissertation is to examine the power structures, the formation of cultural and political hegemony, and to investigate the resistance patterns as pictured in DeLillo's The Names (1982), Mao II (1991), Underworld (1997). This primary objective is basically met by taking into consideration the organization of power inscribed within both the capitalist cultural forms and global finance networks. Another major focus of this study is to reveal the dynamics of conspiracy and paranoia in DeLillo's fiction in order to illuminate the power of resistance patterns. The use of the politics of paranoid speculation and conspiratorial views provides, in DeLillo's fiction, a critical framework for the evaluation of the administrative mechanisms and the dominant cultural imperatives that have influenced the exercise and distribution of social power. In addition, this dissertation, by taking into account various Marxist cultural and social theories, aims to present differing models of power and resistance strategies found in contemporary American society. Post-Marxist theories are, thus, helpful in positing the contemporary social conflicts and power-resistance relations. Furthermore, another significant approach in this study is conflating post- Marxist criticism with the dynamics of conspiratorial and paranoid lines of thought. Such a methodology is especially appropriate for analyzing the "culture of paranoia" in Don DeLillo's novels in order to explicate the entanglements of power and resistance. Basically, this study argues that, in Don DeLillo's novels, power and resistance patterns are organized in the forms of networks and that late capitalist cultural mechanisms and international business economy are the real sources of conspiratorial plots against the civil society and the autonomous individual. |
en_US |