Abstract:
Kur'an-ı Kerim'i anlama çabaları, onun Hz. Peygamber'e (s.a.v.) indirilmesiyle beraber başlamıştır. Kur'an İlimleri de Kur'an'ın anlaşılmasına yardımcı olan ilimlerdir. Kurtubi, tefsirinde oldukça anlaşılır ve açık bir tarzda Kur'an'ı başından sonuna kadar açıklamıştır. Bu çalışmada Kurtubi'nin Kur'an İlimleri'ne bakışı ve bu ilimleri işleyiş tarzı ele alınıp değerlendirilmiştir. Çalışmanın temel amacı, Kurtubi'nin Kur'an İlimleri'ne ne ölçüde yer verdiğini saptamak ve onun bu konu ile ilgili düşüncelerini analiz ederek ortaya koymaktır. Çalışmada öncelikle Kur'an İlimleri'nin tanımı, kapsamı, doğuşu, gelişimi ve literatüre girişi incelenmiştir. Daha sonra Kurtubi'nin tefsiri baştan sona titizlikle okunmuştur. Bu esnada müfessirin eserinde yer verdiği Kur'an İlimleri tespit edilmiştir. Elde edilen veriler konu başlıkları altında toplandıktan sonra mezkûr konu başlıkları bir giriş ve üç ana bölümde değerlendirilmiştir. Bu çalışma bir sonuç ve bibliyografya ile son bulmaktadır. Efforts of understanding and interpretation of Quran have begun with revelation of it to the Prophet Mohammad (pbuh). Quranic Sciences are in help to understanding of Quran. Qurtubi, in his interpretation, explained the Quran very clear and open manner from beginning to end. In this study, view and way of Qurtubi to Quranic Sciences were handled and evaluated. The main objective of the study is to determine what extent Qurtubi gave place the Sciences of Quran and his opinions on this subject by analyzing. In this work, firstly Quranic Sciences? definition, coverage, emergence, historical development and taking place in literature of sciences were examined. Afterwards, the commentary of Qurtubi had been read meticulously from beginning to end in the light of this researches made. In the meantime, the sciences that commentator gave them place in his work were determined. After collecting the data obtained, topics were considered under the appropriate titles. This study consists of an introduction, three main sections, a result and a bibliography.