DSpace Repository

Gemi makineleri işletme mühendisliğinde aktif eğitim uygulamaları

Show simple item record

dc.contributor.author Nuran, Mustafa
dc.date.accessioned 2015-11-26T14:49:50Z NULL
dc.date.available 2015-11-26T14:49:50Z NULL
dc.date.issued 2008
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/11334 NULL
dc.description.abstract Bu çalışmada bir gemi makineleri işletme mühendisinin sahip olması gereken bilgi, beceri ve tutumları belirlemek ve ortaya çıkan veriler ışığında gemi makineleri işletme mühendisliği eğitiminde alternatif bir model olarak probleme dayalı öğrenim metoduyla yeni bir müfredat programı oluşturmaya çalışılmaktadır. Araştırmada ulaşılan sonuçlar 16 denizcilik şirketinin personel işleri müdürleri, teknik müdürler ve makine enspektörleri ile yapılan bir anketin oluşturduğu verilere dayanmaktadır. Araştırmanın birinci bölümünde genel denizcilik çevresi tanıtılmış ve çok sayıda iyi eğitilmiş gemi makineleri işletme mühendisine olan ihtiyacın nedenleri açıklanmıştır. İkinci bölümde gemi makineleri işletme mühendisinin tanımı ve görevleri açıklanmıştır. Üçüncü bölümde mühendislik eğitimi ve dördüncü bölümde gemi makineleri işletme mühendisliği eğitimi ayrı ayrı ele alınmıştır. Beşinci bölümde probleme dayalı öğrenim metodu anlatılmıştır. Altıncı bölümde bir gemi makineleri işletme mühendisinin sahip olması gereken bilgi, beceri ve tutumları belirlenmesi üzerine bir araştırma yer almaktadır. Araştırmanın sonuçlarına göreæ eğitim dilinin İngilizce olması, gemi makineleri işletme mühendisliği mesleğinin teoriden çok uygulamaya yönelik bir meslek olması dolayısıyla verilecek eğitimin buna göre düzenlenmesi ve ömür boyu öğrenme alışkanlığının henüz okul sıralarında kazandırılması gerekliliği en çarpıcı veriler olarak öne çıkmaktadır. The aim of this study is to determine the specific knowledge, attitudes and skills a marine engineer is supposed to acquire and internalize and based on this determination to form a new, proper and effective cirriculum in compliance with the requirementsof problem based learning method, an alternative education and training model proposed to be used at ship marine engineering departments. The method used in this study is a throughly developed questionnaire conducted through the human resources managers, technical managers and marine inspectors of 16 shipping companies.The overall results of the study are based on the data reached out of the questionnaire conducted. The Study comprises six chapters. The first chapter is focused on the introduction of the overall maritime enviroment and why great numbers of well educated marine engineers are needed by the shipping industry. The second chapter presents and discusses the definition and the liabilities as well as the duties o marine engineers in general. The third chapter is focused on the education of an engineer. What is discussed in the fourth chapter is comparing and constracting teaching and training at marine engineering in particular.The subject covered in the fifth chapter is the problem based learning method, including the feature requirements,as well as pros and cons. The six chapter is devoted to the research aiming to determine the scientific knowledge, attitudes and skills to be internalized by a marine engineer. The overall and the most striking results gained through the survey reveal that medium of instruction in marine engineering education is to be in English languageæ as marine engineering occupation requires practice rather than being confined within the theorical knowledge only, the cirriculum is to be designed accordingly and life learning ağabeylities and attitudes are to be underlined through the proper means of education and teaching cirricula at schools. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject en_US
dc.title Gemi makineleri işletme mühendisliğinde aktif eğitim uygulamaları en_US
dc.title.alternative Active learning applications in marine engineering en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account