DSpace Repository

Örgüt kültürünün aile şirketlerinin kurumsallaşmasında rolü

Show simple item record

dc.contributor.author Kurt, Benan
dc.date.accessioned 2015-11-26T14:33:18Z NULL
dc.date.available 2015-11-26T14:33:18Z NULL
dc.date.issued 2009
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/11058 NULL
dc.description.abstract Değişen ekonomik, sosyal, siyasal ve kültürel koşullar şirketlerin yaşama güçlerini koruyabilmeleri için değişmeleri gerektiğini ortaya koymuştur. Bu nedenle varlıklarını sürekli kılmak isteyen şirketleræ performanslarını geliştirme, üretkenliklerini arttırma, yönetsel etkinliği sağlamanın yollarını aramaya başlamışlardır. Bir örgütteki işlerin yapılış biçimine egemen olan değer ve inançlara, örgüt içinde benimsenmiş davranış kalıplarına etki eden kültür, şirketin devamlılığında oldukça önemli bir araçtır. Bununla birlikte, örgüt kültürü de örgüt içinde yer alan çalışanlardan etkilenmektedir. Bu etki aralarında kan ve duygu bağı olan aile şirketlerinde çok daha güçlü olmaktadır. Dünya ekonomisi içinde önemli bir paya sahip olan aile şirketlerinin devamlılıklarının sağlanması oldukça zordur. Aile şirketleri çevresel değişimlerin hız kazanması ve şirket faaliyetlerinde karmaşıklığın artması nedeniyle değişen çevre koşullarının gereklerine cevap vermekte güçlükle karşılaşmaktadırlar. Bu güçlükleri ortadan kaldırmanın en önemli yolu ise kurumsallaşmadır. Çünkü kurumsal bir yapı, şirkete ait tüm değerlerin bir sisteme dönüşmesini sağlar ve sürekli bir başarı için gereklidir. Aile şirketlerinde kurumsallaşma iki farklı boyutta ele alınmalıdır. Birinci boyut şirketin kurumsallaşması, ikinci boyut ise örgütsel değerlerle aile değerlerinin karşılıklı etkileşimlerinin sağlanarak aile ilişkilerinin kurumsallaşmasıdır. Çünkü aile değerleri ve inançları şirketteki işlerin yapılma şeklini, kişiler arası ilişkileri diğer bir deyişle örgüt kültürünü önemli ölçüde etkilemektedir. Anahtar Kelimeler : Örgüt, Kültür, Örgüt Kültürü, Aile Şirketleri, Kurumsallaşma Economic, social, political and cultural fluctations force the businesses to gain legistlative power in ordered to survive. Therefore, businesses which want to be alive begin to search new ways of developing performance, increasing the productivity and providing managerial efficiency. Culture is very important instrument in business consistency because of its effects on way of doing business, values and beliefs which are hold the whip hand of organizational behaviour. On the other hand, organizational culture is also affected by people in businesses. This impact is more vibrant in family businesses from others because of emotional and blood bond. Family businesses have an important share in world ecomies. But it is quite difficult to sustain the existence of family businesses. They face some difficulties in responding the requirements of chancing environment beceuse of incresing environmental changes and complexity of business activities. From this point of view, the instutionalization would be the best suggestion for the solution of the problems underlying the family businesses. Because, an organizational structure is essential for the continual success as it allows all of the values of the company to turn into a system. The instutionalization should be discussed at two differnet dimensions. While the fist dimesion is the instutionalization of the company, the second one is the instutionalizaton of the family relationships through the interaction of the organizatonal values with the family values. Because the values and the convictions of the family considerably affect the handling of the affirs within the company, interpersonal relationships, that is to say, the organizational culture. Therefore, the managers of the family business should establish the balance between the organizatonal values and the family values accurately and the determine which values and convictions belonging to family culture are to be kept alive within the organizatonal values. Key Words : Organization, Culture, Organizational Culture, Family Businesses, Instutionalizm. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject en_US
dc.title Örgüt kültürünün aile şirketlerinin kurumsallaşmasında rolü en_US
dc.title.alternative The role of organizatonal culture on family businesses instutionalizm en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account