DSpace Repository

In search of a black female legacy: artistic creativity as an agent of transformation in Adrienne Kennedy's plays

Show simple item record

dc.contributor.author Şahinoğlu, Pınar
dc.date.accessioned 2015-11-26T14:26:44Z NULL
dc.date.available 2015-11-26T14:26:44Z NULL
dc.date.issued 2010
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/10946 NULL
dc.description.abstract Yaşam, bağımsızlık ve mutluluk arayışı gibi temel prensipler üzerine kurulmuş olan Amerika Birleşik Devletleri, özgürlük kavramının bütün vatandaşları için vazgeçilmez haklardan biri olduğunu savunur. Özgürlük vaadi, Birleşik Devletleri'ni dünya üzerinde birçok göçmenin ilgi odağı olan bir ülke haline getirmiştir. Fakat iradeleri dışında getirilen köleler için Birleşik Devletler her zaman paradoksların ülkesi olmuştur. Afrikalı insanlar, ana vatanlarından kaçırılarak, kölelik süresince ve sonrasında tarifi zor acılar çekmişlerdir. Birleşik Devletler'deki sosyal hayat, beyaz ataerkil kanunlar tarafından düzenlenmiştir. Siyahi insanların beyaz ataerkil toplumda yaşadıkları zulüm onları psikolojik, ruhi, fiziksel ve ekonomik yönlerden etkilemiştir. Fakat süregelen ataerkil hakimiyet yüzünden Birleşik Devletler'deki siyahi kadın, siyahi erkeğe kıyasla daha ağır bir yükün altındadır. Irkı ve cinsiyeti yüzünden beyaz toplum tarafından daha fazla baskı gören siyahi kadın, siyahi kökleriyle ve kadınsal mirasıyla bağını koparmazken kendisinin, beyaz erkek toplumla baş etmesini sağlayan yaratıcılığına sığınır. Adrienne Kennedy, Birleşik Devletler'in en üretken oyun yazarlarından birisir. Oyunları beyaz ataerkil hakimiyeti yüzünden acı çeken kadınlarla ilgilidir. Buna rağmen Kennedy'nin ana kadın karakterleri yazma eylemiyle ayakta durabilip varlıklarını sürdürmüşlerdir. Bu karakterler yazarak teselli bulmuşlar ve dile getiremediklerini kağıda dökerek annelerinin ve büyük annelerinin mirasına tekrar kavuşmaya çalışmışlardır. Bu çalışma, Adrienne Kennedy'nin üç oyununu, Funnyhouse of a Negro (1964), The Owl Answers (1965), A Movie Star Has to Star in Black and White (1976), analiz ederek beyaz ataerkil hakimiyetin siyah kadın birey üzerindeki boğucu etkilerini incelemeyi amaçlar. Böylece, "yaratıcı hayal gücü"nün Afro-Amerikalı oyun yazarı tarafından bir tedavi, öz keşif ve kadını özgürleştirme yolu olarak kullanıldığını gösterecektir. Key Words: 1)feminizm 2) siyah feminizm 3) Adrienne Kennedy 4) Funnyhouse of a Negro 5) The Owl Answers 6) A Movie Star Has to Star in Black and White. The United States of America, which is founded on the principles of life, liberty and pursuit of happiness, advocates the concept of freedom as one of the inalienable rights for all its citizens. The promise of freedom has made the United States a country of attraction for many immigrants around the world. However, for the slaves who were brought beyond their control, the United States has always been a country of paradoxes. Being abducted from their mother countries, African people have suffered ineffable pains during and after slavery. The social life of the United States is regulated by white patriarchal codes. The oppression black people have experienced in the white patriarchal world affected them mentally, spiritually, physically, and economically. Because of the prevailing patriarchal dominance, however, the black female in the United States has been under a heavier burden when compared to the black male. Oppressed more by the white male world because of her race and sex, the black female takes shelter in her creativity which enables her to cope with white male society while not losing in touch with her black roots and female heritage. Adrienne Kennedy is one of the most prolific playwrights of the United States. Her plays deal with black female characters suffering from white patriarchal oppression. Nevertheless, whatever the situation, Kennedy's female protagonists are able to endure and survive through the "act of writing." They find solace in writing and by pouring out on the papers what they cannot say, they try to reconnect with their mothers' and grandmothers' legacy. This study by analyzing Adrienne Kennedy's three plays A Funnyhouse of a Negro (1964), The Owl Answers (1965), and A Movie Star Has to Star in Black and White (1976), aims to interrogate the stifling impacts of white patriarchal oppression on the black female subject. By doing so, it will also illustrate how the "creative imagination" is used by the Afro-American playwright as a channel of healing, self-discovery and female liberation. Key Words: 1) feminism 2) black feminism 3) Adrienne Kennedy 4) Funnyhouse of a Negro 5) The Owl Answers, 6) A Movie Star Has to Star in Black and White. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher DEÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject Feminizm=Feminism Kennedy, Adrienne=Kennedy, Adrienne en_US
dc.title In search of a black female legacy: artistic creativity as an agent of transformation in Adrienne Kennedy's plays en_US
dc.title.alternative Siyahi kadının mirasını arayışı: Adrienne Kennedy'nin oyunlarında bir değişim aracı olarak sanatsal yaratıcılık en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account