dc.description.abstract |
Deniz ulaştırması diğer ulaştırma sistemlerine göre daha fazla belirsizliği içerisinde barındırmakta ve bu belirsizlikler gerek sefer, gerekse liman operasyonları esnasında birçok muhatara ve tehlikelere yol açmaktadır. Söz konusu risklerin azaltılması, can ve mal kayıplarının minimuma indirilmesi; ancak deniz ulaştırmasının temel birimi olan gemilerin fiziki durumlarının iyi olması ve eğitimli personel ile bakım-tutumlarının yapılmış olması ile mümkün olabilir. Gemilerin fiziki durumlarının belirlenmesi de, ancak gemilerde denetim ve incelemelerin yapılması; neticesinde bir derecelendirme ve sertifikasyon ile mümkün olmaktadır. Klas kuruluşları bu denetim ve incelemeleri yapan, derecelendirme ve sertifikasyonu gerçekleştiren kuruluşlardır. Günümüzde birçok klas kuruluşunun varlığı, donatan işletmeleri için en uygun klas kuruluşunun seçimi konusunda, daha geniş bir karar alanı sağlamaktadır. Türk donatan işletmelerinin, klas kuruluşu seçimlerinde göz önünde bulundurdukları kriterler ve bu kriterlere atfettikleri değerler, bu noktada önem kazanmaktadır. Türk denizcilik sektöründe faaliyet gösteren, sektör temsilcileri ile yapılan görüşmeler neticesinde bir Türk donatan işletmesinin klas kuruluşu seçerken göz önünde bulundurduğu veya bulundurabileceği kriterler belirlenmiştir. Belirlenen kriterlere göre hiyerarşi oluşturulmuş, çok kriterli karar verme yöntemlerinden Analitik Hiyerarşi Süreci yöntemi kullanılarak alternatifleri de içerisinde barındıran bir anket formu hazırlanmıştır. Anket uygulaması, Türk denizcilik sektöründe faaliyet gösteren, 18 Türk donatan işletmesinin çalışanı ile gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak, Türk donatan işletmelerinin, klas kuruluşu seçimlerinde hangi kriterlere daha fazla önem verdikleri ve hangi klas kuruluşlarını daha fazla tercih ettikleri çalışmada ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Katılımcılar tarafından ?IACS üyesi olma? kriteri en önemli kriter olarak görülmüştür. Compared with the other modes of transportation, shipping has relatively more uncertainties which are likely to bring about a great variety of hazards and threats both during sailing and port operations. Minimizing the risks of loss of life and cargo could be possible when the ships, the basic unit and backbone of shipping, have physically sound structures and are periodically and decently exposed to well done repair and maintenance services. On the other hand, checking the physical structures/positions of ships can be effectively carried out by means of thorough inspection and analyses, which could be realized through certain classification and certification processes. The organizations who carry out such inspections and analyses resulting in classification and certifications are the classification societies. The existence of great number of classification societies provides a relatively wide scope of options for ship owing companies in choosing the best possible classification societies. In these connections, the criteria Turkish ship owners take into consideration and values they attribute to such criteria are of great importance. Through this study, the criteria Turkish ship owners take into account while choosing classification societies for their companies are revealed based on data collected from certain semi-structured interviews conducted through the representatives? particular industry. The criteria determined are hierarchically ordered, and by means of Analytic Hierarchy Process, a multi-criteria Decision making method, a questionnaire comprising the alternatives has been prepared. The questionnaire has been conducted through the workers of the eighteen Turkish ship owing companies. Consequently, the aim of such survey is to reveal the criteria Turkish Ship owners consider the most and the ship classification societies the most and the ship classification societies they most prefer. ?Being a member of IACS? criteria are considered most important criteria by participants |
en_US |