Abstract:
Daha önce komünist bir ülke olan Slovakya, 2004 yılının Mayıs ayı itibariyle Avrupa Birliği?nin bir üyesi olmuştur. Bu süreci şekillendirense, genel anlamda siyasal rejimin değişmesi olarak adlandırabileceğimiz bir gelişme olan, 1998 seçimleri sonucunda Başbakan Meciar?in `otoriter? yönetiminin yerini Avrupa Birliği yanlısı Mikulas Dzurinda yönetiminin alması olmuştur. Her ne kadar, yarı Avrupalı yarı Asyalı, aynı zamanda Müslüman ve seküler olan ve demokrasiyle yönetilen kalabalık ülke Türkiye için bu `Klüple? ilk resmi temas 1959 yılında Avrupa Ekonomik Topluluğu?na üyelik başvurusunda bulunmasıyla gerçekleşmiş olsa da 2013 yılı itibariyle Türkiye için üyelik süreci bir çıkmaza girmiş gibi görünmektedir. Bu yüksek lisans tezinin amacı, bu iki ülkenin Avrupa Birliği?ne giriş süreçlerini, daha doğrusu bu iki ülkenin üyelik süreçleri boyunca içinde bulundukları ekonomik ve siyasi ortamları karşılaştırmaktır. Bu tezin yazarı, bu iki ülkenin üyelik süreçleriyle ilgili belli başlı benzerlikleri olduğu savını ileri sürmektedir. Bu karşılaştırma AB koşulluluk ve onun Türkiye ve Slovakya üzerindeki etkileri temel alınarak yapılmıştır. Sonuç olarak yazar, üyelik sürecinde sahip oldukları benzer siyasal ve ekonomik özelliklere rağmen Slovakya Birlik üyesi olmayı başarmışken Türkiye?nin hala üye olamamasının nedenlerini anlamaya çalışmaktadır. Bu çalışmada, Avrupa Birliği?nin Türkiye ve onun gelecekteki olası üyeliğine yaklaşımının Slovakya ya da diğer Orta ve Doğu Avrupa ülkelerinin üyeliğine olan yaklaşımından farklı olduğu ileri sürülmektedir. Slovakia, a former communist country, became a member of the European Union in May 2004. This process is characterized by the change of political regime, more particularly, replacement of an `authoritarian? regime ruled by the Prime Minister Me?iar with a pro-EU regime ruled by his successor Mikulá? Dzurinda as a result of the 1998 parliamentary elections. Turkey, half European, half Asian, Muslim but secular, democratically ruled overpopulated country applied for an associate membership to the European Economic Community in 1959, which is perceived to be Turkey?s first official contact with the Club. However, now, in year 2013, Turkey seems to be in `stalemate? in its accession process. The aim of this thesis is to compare the two countries? EU accession processes, more accurately, their economic and political environments during the processes. The author of this thesis presupposes certain similarities concerning their progresses during their accession paths. The comparison in this thesis is done on a ground of EU conditionality, as well, more particularly, on its affectivity on Turkey and Slovakia. As a result, the author is willing to understand why Turkey still has not been able to enter the EU, in spite of certain similarities with Slovakia?s political and economic environment during the accession process. It is proposed that the EU?s approach to Turkey and its potential membership has been different than that of the EU?s approach to Slovakia?s or any other Central and Eastern European countries? membership.