Abstract:
Ulaştırma bir ülkenin ekonomik kaynaklarının değerlendirilmesi ve sosyal gelişmesi, diğer ülkelerle ticari, kültürel vb. Ilişkilerin kurulabilmesi ve sürdürülebilmesi için en önemli sektördür. Küreselleşmenin hızla arttığı bu dönemde gelişmiş bir ulaşım sistemine sahip olmayan bir ülkenin kalkınmış ülkeler arasında bir yer edinebilmesi olanaksızdır. Ulaştırma, sadece ekonomik açıdan değil, ülkelerin bütünlüğü ve savunması açısından da büyük önem taşımaktadır. Küreselleşme ile birlikte tüm ulaştırma modlarında olduğu gibi denizyolu taşımalarının da hacmi artmıştır. Taşınan yükler içinde sanayinin ihtiyacı olan ve değişik alanlarda kullanıma sahip patlayıcı yüklerde bulunmaktadır. Dolayısıyla patlayıcı yüklerin limanlarda neden olabileceği kazalar konusunda emniyetli operasyonların yürütebilmesi son derece önemli hale gelmistir. Tehlikeli madde taşımacılığı normal eşya taşımacılığının dışında çevreye ve insan sağlığına etkisi büyük olan kazalara neden olan yıkıcı bir taşımacılık türüdür. Bu yıkıcı etkilerden korunabilmek icin en iyi yöntem, eğitim ve sürekli bir denetleme sisteminin oluşturulması ve sürdürülebilmesidir. Bu çalışmanın amacı, limanlarda emniyet kültürünün gelişimine katkı sağlayacak yöntemleri ortaya çıkarmaktır. Bunun içinde emniyet kültürü değişkenleri sorgulanmalıdır. Transportation is the most important sector for a country to establish and carry on relationship with other countries in commercial, cultural and many other areas. In this rapid globalization period it is impossible for a country to be among developed countries without advanced transportation sector. Transportation is considerable not only for economy but also indispensable for integrity and defense of countries. An important part of the goods handled and moved through seaborne trade has comprised certain explosive goods that have increasingly been demanded and used by a great variety of industrial fields. As a consequence, safety in the operations of dangerous goods at ports has become an important issue of debates and regulations. Transportation of dangerous goods make the widest and most destructive effects to people and environment in spite of normal commodity. The most fundamental point for preventing the bad and destructive effects of the accidents is composing and developing a control mechanism and providing good education. The purpose of this study is to explore the most effective and efficient means of providing, enhancing, and sustaining safety culture at ports. To do this, first the safety culture variables must be determined