Abstract:
Bu çalışma gençlere verilen "üreme sağlığı eğitiminin" gençlerin üreme sağlığına ilişkin bilgi ve davranışlarına etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yarı deneysel olarak planlanan araştırma, Şanlıurfa il merkezinde yaşayan araştırmaya gönüllü olarak katılan 15-24 yaş grubu 700 genç ile yürütülmüştür. Çalışmadaæ bireylerin sosyo-demografik özellikleri, üreme sağlığı bilgi ve davranışlarını içeren anket formu kullanılmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkeni, gençlerin üreme sağlığı bilgi puan ortalamaları, kızların kendi kendine meme muayenesi yapma durumları, erkeklerin testis muayenesi yapma durumları, erkeklerin kondom kullanma durumlarıdır. Bağımsız değişkeni ise üreme sağlığı eğitimidir. Verilerin değerlendirilmesinde bağımlı gruplarda t-testi ve bağımlı iki grup arasında ki-kare (McNemar) testi kullanılmıştır.Bu çalışmadaæ gençlerin yaş ortalaması 18,80 (± 2,82) olup %51,0'ı ortaokul mezunudur. Gençlerin eğitim öncesi toplam bilgi puanı ortalaması 6.48'den, eğitim sonrası 15.80'e yükselmiştir. Aralarındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p?0.01). Ayrıca üreme sağlığı eğitimi almadan önce KKMM'ni düzenli yapma durumu %22.9 iken, eğitim sonrası KKMM'ni düzenli yapma durumu %71.2'ye yükselmiştir (p?0.01). Gençlerin eğitim öncesi kendi kendine testis muayenesini düzenli yapma durumu %14.7 iken, eğitim sonrası kendi kendine testis muayenesini düzenli yapma durumunun %29.4'e yükseldiği saptanmıştır(p?0.01). Kondom kullanma durumları ise üreme sağlığı eğitimi öncesi %12.2 iken, eğitim sonrası kondom kullanma durumu %18.3'e yükselmiştir. Aralarındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur(p?0.01). Sonuç olarak, bu çalışmada gençlerin üreme sağlığı bilgi ve davranışları konusunda yeterli bilgiye sahip olmadıkları saptanmıştır. Üreme sağlığı eğitimi kullanılarak yapılan müdahale sonucunda toplam bilgi düzeyinin yükselmesi yanı sıra olumlu yönde davranış değişimi olmuştur. Gençlere, hemşireler tarafından öğrenci merkezli aktif eğitim yöntemleri ile cinsel eğitimlerin planlanması ve sürekli yapılması önerilebilir. Anahtar Kelimeler: Gençler, Üreme Sağlığı Eğitimi, Hemşirelik This study was performed to determine the effects of training for reproductive health and behavior on knowledge of reproductive health and reproductive behavior in young people. This is a semi-experimental study and included 700 young people from the city of Şanlıurfa, Turkey. The participants were selected from volunteers and aged 15-24 years. A questionnaire composed of questions about demographic features and reproductive health and behavior. The dependent variables tested were mean scores of the participants on reproductive health, breast self-examination of the female participants, testicular self-examination of the male participants and use of condoms by the male participants. The independent variable tested was training for reproductive health. T-test was used to analyze data about dependent groups and Chi-square test (McNemar) was used to compare between two dependent groups. The mean age of the participants was 18.80 ± 2.82 years and 51.0% of the participants secondary school graduates. The total score of the participants on knowledge of reproductive health increased from 6.48 before training to 15.80 after training, with a significant difference (p?0.01). While the percentage of the female participants performing breast self-examination was 22.9% before training, it increased to 71.2% after training, with a significant difference (p?0.01). However, the percentage of the male participants performing testicular self-examination only rose from 14.7% to 29.4% (p?0.01). The use of condoms by the male participants increased from 12.2% to 18.3%, with a significant difference (p?0.01). In conclusion, young people were found not to have sufficient knowledge of reproductive health and behavior. Training for reproductive health did not only increase knowledge of reproductive health but also promote reproductive health behavior. It can be recommended that nurses should continuously perform student centered reproductive health education for young people. Key words: Young People, Reproductive Health Education, Nursing