Abstract:
Bel ağrısı, gelişmiş toplumların önde gelen sağlık sorunlarının birisi olup, medikal harcamalar, iş gücü kaybı, fonksiyonel yetmezlik ve sakatlığın major nedenlerindendir. Bel ağrısında verilen egzersizlerin düzgün yerine getirilmesi çok önemli olmakla beraber onu kısıtlayan bazı kognitif problemler vardır. Son dönemdeki makalelerde eğitim süreci için önemli yer ayrılmakta ve iyi bir eğitim için fizyoterapistin hastaya nasıl yaklaşması gerektiğine dair öneriler verilmektedir. Çalışmamız 2008 Kasım-2009 Temmuz ayları arasında Dokuz Eylül Üniversitesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Yüksekokulunda lumbal bölgeyi ilgilendiren tedavi endikasyonu ile konservatif tedavi önerilen 13'ü kontrol 13'ü deney grubu olmak üzere 26 hasta ile gerçekleştirilmiştir. Her iki grup hastalar da stabilizasyon eğitim programına dahil edilmiştir. Kontrol grubuna egzersizler kliniklerde sıklıkla kullandığımız anlatım tarzıyla anlatılmıştır, deney grubuna ise ATLAS (Yetişkinlerde Öğrenme Stratejisini Değerlendirme) yöntemi kullanılarak belirlenen öğrenme stratejilerine uygun anlatım tarzıyla anlatılmıştır. Egzersiz eğitimi hastaların çalışmaya katıldığı gün ve ertesi gün olmak üzere iki seansta öğretilmiş ve egzersizleri bir hafta boyunca evde kendi başlarına yapmaları istenmiştir. Bu süre sonunda hastaların ev egzersiz programını ne kadar doğru yaptıklarını değerlendirmek için Egzersiz Düzgünlüğünü Değerlendirme Formu gözlem yapılarak kaydedilmiştir. Egzersiz Düzgünlüğünü Değerlendirme Formunun skorlarını her iki grupta karşılaştırıldığı zaman deney grubu kontrol grubuna göre anlamlı derecede üstün çıkmıştır. Sonuç olarak non-spesifik bel ağrılı hastalara verilen ev egzersiz programının doğru algılanması için sıklıkla kullandığımız anlatım tarzının yeterli olmadığı, ATLAS yöntemi kullanarak belirlenen öğrenme stratejisine uygun anlatım tarzının egzersizleri daha iyi algılama için etkili olduğu görülmüştür. Low back pain is the most important public health problem in industrialized societies. It is also a major cause of increasing in healthcare costs, working and functional disability. The correct performing of prescribed exercises in treatment low back pain is very important. However, some cognitive factors may limit the learning exercises correctly. Recent studies have highlighted specific parts of the education process and have made suggestions about how rehabilitation providers can improve educational outcomes with their consumers. A study was performed at Dokuz Eylul University, School of Physical Therapy and Rehabilitation between November 2008- July 2009. Twenty six patients who had lumbar problem and who were suggested conservative treatment, participated in this study. The patients were included in two groups. Each group comprise of thirteen patients. The stability exercise procedures were considered for each group. For patients in control group, exercises procedures were demonstrated with wording that we often use in clinic. For patients in experimental group, it was done by using the method with specified describing style in accordance with ATLAS (The Assessing the Learning Strategies of Adults). The exercises were applied to patients at the first day as well as the next day of participation, and then asked them to make and continue their exercises at home by themselves for one week. After this period to assess the accuracy of patients' home exercises program, Exercise Assessment Scale was used and the scores were recorded. Exercise Assessment Scale scores were compared in both groups which showed a significantly superiority in experimental group compared to the control group. As a result, in patients with non-specific low back pain, the wording that we often use in clinic to describe home exercise program is not sufficient. While the method of specified describing style in accordance with ATLAS is more effective in understanding of exercises.