Abstract:
Bilimsel zemin: Frontal Değerlendirme Bataryası (FDB) frontal lob fonksiyonlarının değerlendirilmesinde kullanılan kısa sürede uygulanabilen bir testtir. 0 - 18 arası total olası bir skor veren altı alt bölümden oluşur. Alt bölümleræ benzerlikler (konseptualizasyon), kelime akıcılığı (mental fleksibilite), motor seriler (programlama), çelişen yönergeler (interferansa duyarlılık), yap-yapma (inhibitör kontrol), yakalama davranışıdır (çevresel otonomi). Testte alınan yüksek puan daha iyi performans anlamını taşır Amaç: FDB'nin Türkçe versiyonun psikometrik özelliklerini değerlendirmek, geçerlilik ve güvenilirliğini araştırmaktır Yöntem: Bu çalışmada 94 nöropsikiyatrik hastalığı olan olgu ile 92 sağlıklı kontrol değerlendirildi. FDB'nin orijinal İngilizce versiyonunun çevirme ve geri çevirme yöntemiyle Türkçeleştirilmiş şekli kullanıldı. FDB ile birlikte Standardize Mini Mental Test (SMMT), Stroop testi ve kısa sosyodemografik anket uygulandı. Hakemler arası tutarlılık, iç tutarlılık, test-tekrar test tutarlılığı, faktör analizi, grup bilgileri ve kriterlerinin geçerlilik ve duyarlılık analizleri yapıldı. İstatistiksel değerlendirmede parametrik ve parametrik olmayan korelasyon, T test ve ANOVA analizi kullanıldı Bulgular: Tüm çalışma grubunun yaş ortalaması 61.8 di. Katılımcıların %42.5 kadın, %41.9 ilkokul, %41.4 orta ve lise, %16.7 yüksek okul mezunu idi. Tüm çalışma grubunda FDBnin iç tutarlılığı anlamlı bulundu (? : 0,73). FDBnin 6. bölümü olan çevresel otonomi önceki çalışmalarda olduğu gibi problem içeriyordu. Düşük eğitimli grupta FDB test skoru düşük bulundu (p Sonuç: FDB Türk toplumunda sağlıklı kontrollerde ve Alzheimer, Parkinson ve Şizofreni gibi nöropsikiyatrik hastalıklarda geçerli ve güvenilir bir testtir. FAB'ın 6. iteminin (çevresel otonomi) sağlıklı ve hasta grubunda iyi çalışmadığı görülmüştür. Kontrol ve nöropsikiyatrik hastalık grubunda yaş ve eğitim FDB'nin sonuçlarını etkileyen önemli faktörlerdir. Nöropsikiyatrik hastalık grubunda cinsiyet sonucu etkileyen diğer bir faktördür. Anahtar kelimeler: Frontal işlevler, FDB, Geçerlilik, Güvenilirlik Scientific background: The Frontal Assessment Battery (FAB) test is a short test aiming to assess frontal lobe functions. It is composed of 6 items that give a total possible score between 0-18. The items include assessing the ability to find similarites among the given objects, categorical verbal fluency,resistance to interference,a simple go-no go paradigm, peripheral autonomy. A higher score demoted better performance. Purpose: To study validation and reliability to demonstrate the psychometric properties of the Turkish version of the Frontal Assessment Battery (FAB) Method:The Turkish FAB were evaluated in 94 cases with diverse neuro-psychological conditions and on 92 healty controls. Translation and back translations of Turkish were done. In addition to FAB, the respondents were applied with mini-mental assessment scale, Stroop scale and a brief sociodemographic questionnaire. Test-retest reliability and internal consistency analysis (alpha) were conducted for reliability analysis whereas factor analysis, convergent validity approach, known groups and criterion validity tests and sensitivity analysis were applied during validity analysis. Parametric and non-parametric correlations, T tests and ANAOVA analysis were used during these analyses by using SPSS version 13.0. Findings: Mean age was 61.8æ %42.5 of the participants were male of the participants were maleæ %41.9 of them were graduated from primary school and %41.4 high school and %16.7 university. The alpha value was sufficient (?=0, 73) for FAB but the alpha value decreased when 6th item was deleted that indicated a problem for this item as confirmed with the factor solution as well. The less the years of education, the worst the FAB scale scores (p Conclusion: The FAB can be considered as a reliable and valid testin healthy controls and in a group of patients with Alzheimer,Parkinson and Schizophrenia in Turkish population.The FAB item 6 (peripheral autonomy) seems not well working either in controls or patient groups. Age and education are important factors affecting the FAB results in both control and neuropsychiatric groups. Gender differences were seen in only neuropsychiatric disorders. Key words: Frontal cognition, FAB, cross-cultural validation, Turkish